Najważniejsze wydarzenie w branży
Wydaje mi się, że najważniejszym i największym wydarzeniem branży jest Gala Osobowość Roku Mice Poland. Pokazuje zarówno zleceniodawców, agencje jak i miejsca eventowe, które miały znaczący wpływ na rynek eventowy w Polsce w danym roku. Już 25 stycznia poznamy laureatów za 2012 rok, na co, jak myślę, wszyscy z niecierpliwością czekamy.
Cieszy mnie to, że miejsca eventowe zaczęły dostrzegać potencjał w Branży Eventowej i organizowanych przez nią spotkaniach. Dzięki takiej współpracy zyskują zarówno miejsca – event managerowie – poprzez ich poznanie są w stanie przygotować atrakcyjniejszą i ciekawszą ofertę dla Klienta, zyskuje branża – poprzez bardziej ścisłą współpracę może osiągnąć więcej, zyskuje Klient – poprzez rozszerzenie ofert Agencji Eventowej i znajomości rynku.
Dominujące tendencje
Najważniejszą, moim zdaniem, decyzją, która miała wpływ na całą branżę było wprowadzenie podatku od imprez firmowych. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 stycznia 2012 r. uznał, że spotkania integracyjne dla pracowników stanowią ich przychód, co pociągnęło za sobą konsekwencje w postaci zwiększenia organizacji szkoleń i imprez kulturalnych, które nie podlegają opodatkowaniu pracowników. Decyzja ta była bardzo kontrowersyjna dla branży eventowej, a także innych instytucji zrzeszających firmy np. Lewiatanu, który chciał zaskarżyć decyzję do Trybunału Konstytucyjnego.
Według mnie imprezy firmowe nie powinny być opodatkowane z kilku powodów:
– pracownik nie ma wpływu na decyzję i potrzeby pracodawcy – jeśli pracodawca ma potrzebę budowania zespołu /team-building/, polepszenia pracy przed integrację, solidny pracownik, nie ma wpływu na wyjazd – wręcz przeciwnie – chcąc polepszać swoją pracę powinien w wyjeździe integracyjnych wziąć udział,
– czy polityk biorący udział w wiecu wyborczym powinien mieć dopisane koszty wynagrodzenia i opodatkowane koszty wyborcze? Dlaczego nie? To również jest event!
– pracodawcy mają coraz więcej obciążeń i ograniczeń – np. brak odliczania Vat-u od samochodów osobowych i tych co ciężarowymi kiedyś były, brak możliwości odliczania alkoholu, kosztów reprezentacji, Vat na szkolenia , podatek i zus od składek na nieobowiązkowe składki zdrowotne
Drugą ważną decyzją tego roku, ale jeszcze nie wprowadzoną (Unia Europejska ma na jej wprowadzenie 2 lata) jest 30to- dniowy termin płatności po zakończonym wydarzeniu. Na mocy ustawy Zleceniodawca ma obowiązek uiścić zapłatę za usługę w terminie 30 dni od jej dostarczenia.
Jakiś czas temu do agencji dotarło zaproszenie do przetargu, w którym obowiązywał 90-cio dniowy termin płatności. Agencje, Stowarzyszenia i Media Branżowe stanęły do rozmów, zajęły wspólne stanowisko i stanęły do rozmów z korporacją, starając się o skrócenie czasu płatności po wydarzeniu.
Topy i wtopy
Bardzo pozytywnie oceniamy współpracę pomiędzy Stowarzyszeniami Branżowymi i coraz lepszą między nimi komunikację, dzięki której coraz częściej udaje się wypracowywać wspólne stanowiska w wielu kwestiach, niekiedy bardzo ważnych dla działania i rozwoju branży.
Trendy i eksperymenty
W 2012 roku, a w szczególności w jego drugiej połowie zauważyliśmy, iż nasi Klienci zaczęli organizować spotkania w mniejszych gronach. Niewiele firm, w przeciwieństwie do lat ubiegłych, pozwoliło sobie kilkudniowe spotkania wszystkich pracowników. Większość wydarzeń, które udało nam się zorganizować była jednodniowa i odbywała się w niedalekiej odległości od siedziby organizacji. Dalsze i bardziej skomplikowane realizacje były zazwyczaj przeznaczone dla top managerów i zarządu. Obie te grupy ceniły sobie bardzo wysoki poziom realizacji.
To już kolejny rok, gdzie w dziedzinie integracji tryumfuje jej kreatywna forma. Klienci uwielbiają wszelkiego rodzaju zajęcia zmuszające do współpracy, która w rezultacie prowadzi to stworzenia wspólnego dzieła. Oby pozostały w modzie jak najdłużej.
Mój biznes
Power Sp. z o.o. podwoiła swoje obroty, a co za tym idzie ilość organizowanych imprez firmowych i integracyjnych, a także wyjazdów motywacyjnych. Zatrudniliśmy 2 nowe osoby, powiększyliśmy park aut i magazynu o nowe sprzęty, a nasze oferty o nowe scenariusze eventowe. Zmieniliśmy biuro na większe, rozpoczęliśmy współpracę z nowymi dużymi podwykonawcami, miejscami, a także destynacjami. Zmieniliśmy także lay-out naszej oferty, w 2012 ponownie otrzymaliśmy nagrodę Firma Roku 2012. Rozwijamy się więc bardzo dynamicznie, a nasi Klienci wracają do nas po realizacjach z czego jesteśmy również bardzo dumni.
W 2012 roku wprowadziliśmy także nową markę dla Klientów VIP – Elite Circle, która z powodzeniem, przeprowadziła kilka motoryzacyjnych wydarzeń specjalnych i z optymizmem patrzymy w przyszłość i realizację największego wydarzenia Rage 2013.