Nie da się ukryć, już od dłuższego czasu pracodawcy muszą mierzyć się z trudnościami w zatrudnieniu dobrego specjalisty. Taką tezę potwierdza jednoznacznie najnowszy raport „Drogowskaz Motywacyjny” – niewielkie bezrobocie i wysoka konkurencja sprawiły, że nadszedł czas poszukać nowego oręża w walce o każdego, nawet mniej doświadczonego pracownika.
Gry miejskie – motywacja pracowników
W odpowiedzi na tę sytuację polscy pracodawcy skupili uwagę na miękkich kompetencjach swoich zespołów traktując je jako sposób na uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Sen z powiek spędza im jednak to w jaki sposób rozpoznać i zatrzymać strategicznych pracowników? Wiedzą to organizatorzy wartościowych integracji do której należą tzw. gry miejskie.
Gry miejskie to forma zabawy której korzeni trudno doszukiwać się w jakimś konkretnym przedsięwzięciu. Najuczciwiej zasługę ich powstania powinno się przypisać harcerstwu. W praktyce jednak jest to mieszanka od zawsze popularnych podchodów, akcji happeningowych i flashmobów (krótkich zaskakujących akcji prowadzone na ulicach przez grupkę ludzi tworzącą sztuczny tłum). Cechą charakterystyczną gry miejskiej jest zastąpienie planszy realnym miastem – jego topografia, historia i cechy szczególne stanowią tło każdej rozgrywki.
W Polsce gry miejskie rozpoczęły się od tzw. Urban Playground. Jego początki sięgają 2005 roku, a formuła do dziś jest wyznacznikiem dobrze zaprojektowanej zabawy. Opiera się na nim m.in. najstarsza w Polsce Poetycka Gra Uliczna działająca nieprzerwanie od 2008 roku. Popularność gier miejskich sprawiła jednak, że coraz częściej stanowią komercyjne przedsięwzięcie firm prywatnych.
Kiedy tak naprawdę gry miejskie podbiły serca pracodawców? Wtedy kiedy okazało się, że są najlepszą formą integracji dla pracowników. Wyzwalają w nich ducha rywalizacji, skłaniają do współpracy i wzmacniają więzi grupowe. Pracodawcy korzystający z oferty profesjonalnych organizatorów mogą dowolnie kształtować scenariusz gry. Pomocą służą doświadczone agencje – doradzą taki dobór zadań, który wesprze obszary kluczowe dla danej grupy. Inny efekt uzyska się grze typu „adventure”, a jeszcze inny w rozgrywce pobudzającej kreatywność uczestników.
Spektrum możliwości jest tak duże, ponieważ gry miejskie, to zabawa której tak naprawdę nic nie ogranicza. Pracodawca martwi się jedynie o cel jaki chce uzyskać wykorzystując dany scenariusz. Może to być choćby lepsze poznanie kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa czy wzmocnienie przynależności do zespołu. Wymagający rynek sprawił, że organizatorzy zatrudniają sztab specjalistów odpowiedzialnych za dopasowanie do tego celu odpowiednich zadań.
Gry miejskie pomimo wszystkich zalet wzbudza jednak w pracodawcach pewne obawy o to, czy podwładni zaakceptują taką formę integracji. Z punktu widzenia nieco starszych pracowników potencjalny problem to stereotyp gry miejskiej jako zabawy w podchody i bezładnego bieganie po mieście. O nieprawdziwości tego przekonania świadczą zapewnienia, że każda porządnie zorganizowana gra ma swój motyw przewodni i fabułę. To one są największym wyróżnikiem i powinny zadecydować o wyborze firmy eventowej organizującej wydarzenie.
Gry miejskie to dziś nie tylko doskonała zabawa, powinna stanowić obowiązkowy punkt programu każdego świadomego pracodawcy. Nie wierzysz? Spróbuj!
Gry miejskie